^

Florida for hele familien

Solskinsstaten med det behagelige klima året rundt, indbydende hvide strande, legeparadiset Orlando og et stort udbud af shopping og golfbaner. Florida er blevet familien Möllenhofs favoritferiested.

I 1995 var min mand og jeg på vores første rejse til Florida, og dér på den anden side af Atlanten mødte vi dem, der skulle blive vores bedste venner. Det viste sig, at de boede bare få minutter fra os hjemme i Stockholm. Efter en fælles rejse til Florida i 1997 besluttede vi at tage på vores anden "reunion-rejse" i sommeren 2004. Nærmere bestemt i juni, selv om mange frarådede os at rejse til Florida på grund af den tropiske varme. Men for en soldyrker som mig er det bare skønt, og 33 grader i vandet siger jeg ikke nej til!

Se MyPlanets rejseforslag 'Florida i poolvilla' og 'Florida i motorhome', eller kombiner solskinsstaten med resten af USA.

Ferie på børnenes præmisser

I to familier med børn på 5, 7, 8 og 11 år er der mange viljer og feriedrømme at tage hensyn til. Vi bestemte os for at begynde i Orlando; verdens største legeplads både for store og små. Vi startede lidt roligt med et besøg i Epcot Center, hvor den tekniske udvikling præsenteres med opfindsomme attraktioner.

En anden spændende oplevelse var de 11 "lande", der ligger smukt rundt om en sø. Man kan komme til Norge, Tyskland, Italien, Frankrig, Storbritannien samt Mexico, Kina, Japan, Marokko, USA og Canada og stå ansigt til ansigt med kendte bygningsværker, som forbindes med landene. Hvert "land" har en restaurant, som serverer karakteristiske retter, og vi spiste en skøn frokost i "Italien".

En underholdende dag i Space Mountain

Næste dag tilbragte vi i Disneyland Orlando i Magic Kingdom, der er ét stort drømmeland. Her kan børnene kramme og hilse på alle mulige Disneyfigurer. Parken består af en række forskellige forlystelser, men vær forberedt på lange køer. Takket være såkaldte "Fast Pass" kan man dog erhverve sig billetter ved den enkelte attraktion. Med det i hånden får man oplyst et tidsinterval, hvor man har ret til at komme til via "Fast Pass" køen. Unægteligt en smart opfindelse!

Jeg er vild med Space Mountain, der en tempofyldt og sjov rutsjebane i mørke. Også Splash Mountain, hvor man kommer omkring på en flod i små fartøjer, er en favorit. Man får sig nogle dyp undervejs, men det er bare dejligt svalende i 40 graders varme. Disney har i øvrigt udstyret parken med små brusere spredt ud over hele området, så man kan blive kølet lidt af, når heden er værst. Jungle Cruise er også en spændende attraktion, hvor man oplever mange vilde dyr, dog ikke levende, men meget livagtige. Det store højdepunkt er Disneys parade, som foregår dagligt både eftermiddag og aften. Paraden er en vidunderlig samling af samtlige Disneyfigurer tilsat musik og dans.

Et besøg i Universal Studios

Den sidste dag i Orlando besøgte vi Universal Studios, der er en temapark om film, og også her oplever man uendelige køer ved de forskellige attraktioner. Vi så en ny 3D film med sumptrolden Shrek, og vi tog på en sejltur ud på en sø for at blive jaget af "Hajen". En spændende og livagtig tur. I ET Adventure kørte vi på flyvende cykel til ETs egen planet. Børnene fik desuden mulighed for at kramme Scooby Doo og Stubbe. Den anden familie besøgte Universal Studios anden temapark: Islands of Adventure, der først og fremmest byder på tempofyldte rutsjebaner og andre vilde forlystelser. Denne park er dog kun for de lidt større børn og ikke noget for vores lille femårige.

Dasedage på vestkysten

Efter nogle hektiske dage i Orlando tog vi hul på en betydelig mere rolig del af ferien. På tidligere ferier i Florida har vi holdt til omkring Fort Lauderdale på østkysten, så denne gang ville vi udforske vestkysten. Vi bevægede os ned langs kysten til Rotonda, der er en mindre, men charmerende by mellem Tampa og Fort Myers. Nu skulle der endelig slikkes sol og bades.

Vestkysten har skønne fintkornede, hvide strande, og de er ikke specielt overrendte. Vi besøgte strandene i Englewood og Boca Grande og var heldige en af de første dage at se en vild delfin blot nogle meter fra strandkanten. For vores to golfivrige fædre byder Florida på golfbaner, så langt øjet rækker. Banerne er glimrende med relativt korte huller, velholdte og med overkommelige priser. Greenfee inklusive leje af golfudstyr samt bil koster ca. 400 kr. pr. dag. Man skal dog være forberedt på at dele banerne med alligatorerne, som søger op på fareway som en afveksling fra sumpen.

Sneglesamlernes paradis

En af dagene tog vi på en heldagsudflugt til Captiva og Sanibel Islands, der er to fantastiske paradisøer i Den Mexikanske Golf. Øerne har en smuk og frodig natur med skønne sandstrande. Man kommer over til Sanibel via en lille klapbro, og en endnu mindre bro fører over til Captiva. Sanibel er omkring 20 km lang, mens Captiva blot er 10 km lang. Sanibel Island er først og fremmest et paradis for os sneglesamlere. Der siges, at findes omkring 150 forskellige arter! Sneglesamlere fra hele USA valfarter dertil for at prøve lykken ved ebbe. De smukkeste snegle finder man om vinteren. Port Charlotte på fastlandet er perfekt at tage til for at spise middag eller shoppe. Byen har et stort udbud af restauranter og mange af de populære amerikanske kæder som Red Lobster, Chillie, TGIF og The Outback.

Shop till you drop!

På tilbagevejen til lufthavnen i Miami havde vi afsat tid til et besøg i Sawgrass Mills, der er en af verdens største Outlets. Her findes alle tænkelige butiker som Gap, Banana Republic, Benetton, Bass Shoes, Calvin Klein, Dexter, Donna Karan, Guess, Hugo Boss, Levis/Dockers, Polo Ralph Lauren, Samsonite, Timberland, Tommy Hilfiger, Puma... det er bare om at shoppe løs!

Solskinsstaten Florida har lige præcis alle de ingredienser, der skal til for at glæde og tilfredsstille alle i familien, - og vi længes allerede efter vores næste rejse til Florida.