Det er vigtigt for os at overholde de til enhver tid gældende love og regler for databehandling, og vi ønsker, at du skal føle dig tryg i forhold til de forholdsregler, vi har taget, for at sikre dine privatlivsrettigheder.
Denne privatlivspolitik beskriver, hvordan vi i MyPlanet indsamler og anvender personlige oplysninger. Vi forklarer hvilke typer af oplysninger, vi indsamler, hvordan vi indsamler dem, hvad vi anvender dem til, og hvem vi evt. deler dine personlige oplysninger med. Vi forklarer desuden, hvilke rettigheder du har i forhold til de oplysninger, vi har indsamlet om dig.
Sådan navigerer du på denne side
På siden her har vi medtaget de vigtigste ting, du skal være opmærksom på. Siden indeholder følgende:
1) Hvilke oplysninger indsamler vi?
2) Hvordan indsamler vi oplysninger om dig og hvorfor?
3) Hvad anvender vi dine oplysninger til?
4) Hvordan er vores markedsføringspraksis?
5) Hvornår deler vi dine personlige oplysninger?
6) Hvornår sender vi dine oplysninger ud af EØS?
7) Dine rettigheder ift. dine personlige oplysninger
8) Databeskyttelse
9) Hvor længe beholder vi dine oplysninger?
10) Sådan kontakter du os
11) Andet vedr. beskyttelse af dine personlige oplysninger
12) Cookies
1) Hvilke oplysninger indsamler vi?
Vi forsøger altid at begrænse de oplysninger, vi indsamler om dig, til et minimum.
Mængden af oplysninger, vi indsamler, afhænger af, om du booker en rejse hos os, beder os sende dig et katalog eller besøger vores hjemmeside. Booker du en rejse hos os, har vi typisk brug for flere oplysninger, end hvis du blot besøger vores hjemmeside. I boksen nedenfor kan du se, hvilke personlige oplysninger vi indsamler, anvender, gemmer og videresender.
Oplysninger om dig: Dit fornavn og efternavn, civilstand, køn, e-mail adresse, telefonnummer, fødselsdato medlemsoplysninger, formålet med din rejse, måltider og andet, som f.eks. ønsker til kost, der er relevante ift. din rejse.
Betalingsoplysninger: Dine bankoplysninger og kreditkortoplysninger, når du køber en rejse hos os. Oplysninger om betalinger til og fra dig samt andre oplysninger om produkter og serviceydelser, du har købt hos os.
Dokumenter til identificering af dig: Dit pas, herunder dit pasnummer, udstedelsesland og udløbsdato, eller anden ID, hvis der ifm. din rejse kræves passageroplysninger på forhånd.
Oplysninger om din booking: Oplysninger om hvor du flyver fra og til, dine bookingoplysninger (herunder om der er flere på samme booking) samt oplysninger til senere brug for din rejse, oplysninger om oplevelser eller udflugter booket gennem os, oplysninger om bagage, opgraderinger, lounge adgang, sædevalg, ønsker eller krav til kost, oplysninger om evt. særlige behov og anden relevant information, så vi kan levere den rejse og service, du har booket hos os.
Oplysninger når du interagerer med os: Oplysninger som stammer fra din interaktion med os, herunder samtaler med vores medarbejdere og kontakt vedr. forespørgsler, kommentarer, klager eller feedback. Oplysninger af denne type kunne også være brugernavn og adgangskode samt dine interesser, præferencer ift. vores markedsføring og svar på undersøgelser, du har deltaget i.
Din brug af vores systemer og serviceydelser: Disse oplysninger handler om, hvordan du anvender vores hjemmeside, app, butikker, din telefoniske kontakt med vores medarbejdere og sociale medier, IP-adresser og oplysninger, du lægger ud på de sociale medier.
Jobansøgninger: Dit CV, arbejdshistorik, uddannelse og den stilling, du søger, hvis du søger job hos os.
Særlige oplysninger: Under visse omstændigheder kan vi få brug for at indsamle særligt følsomme oplysninger om dig. Vi indsamler f.eks.:
- Oplysninger om dit helbred. Vi har brug for at vide, om der er krav til din kost, eller om du har en lidelse, så vi kan sikre, at din rejse sammensættes rigtigt og tilpasses dig.
- Oplysninger om din trosretning. Hvis du f.eks. booker et måltid, som indikerer noget om din trosretning som f.eks. et kosher eller halal måltid.
Vi bestræber os på at begrænse de følsomme oplysninger, vi indsamler, til et minimum. Medmindre der er en særlig lovmæssig grund til at anvende sådanne oplysninger, vil vi bede om din tilladelse til at indsamle dem først.
Hvis du ikke stiller dine personlige oplysninger til rådighed for os
Hvis vi har brug for personlige oplysninger af lovmæssige grunde eller i forbindelse med en kontrakt, vi har indgået med dig, og du ikke udleverer dem til os på vores anmodning, kan vi muligvis ikke opfylde den kontrakt, vi har indgået eller er i gang med at indgå med dig (f.eks. at levere varer eller serviceydelser til dig). Det kan muligvis betyde, at vi ikke kan levere et aftalt produkt eller en serviceydelse til dig. Vi vil i givet fald underrette dig herom.
2) Hvordan indsamler vi oplysninger om dig og hvorfor?
Afhængigt af vores interaktion indsamler vi muligvis oplysninger på følgende måder:
Direkte interaktion: Du udleverer evt. dine identitets- og kontaktoplysninger til os, når du udfylder blanketter eller er i kontakt med os via post, telefon, e-mail eller lign. Det gælder også personlige oplysninger, du udleverer til os, når du:
- booker eller søger efter en rejse eller anden serviceydelse (såsom fly, krydstogt, hoteller, lounge-adgang, transport eller særlig assistance) via vores hjemmeside, app, butikker eller via telefonisk kontakt med os,
- delvis udfylder en booking på vores hjemmeside men ikke færdiggør bookingen,
- beder om en brochure, tilmelder dig e-mail opdateringer, deltager i vores konkurrencer og reklamekampagner (f.eks. via de sociale medier, e-mails eller vores hjemmeside), spørgeundersøgelser eller markedsundersøgelser,
- opretter en profil på vores hjemmeside og indtaster oplysninger online,
- giver os oplysninger om uheld, sygdom eller lign. eller giver os andre tilbagemeldinger,
- søger et job hos os via e-mail eller via hjemmesiden,
- kontakter os via vores salgsafdeling, presse, sociale medier, e-mails eller instant messenger. (vores interaktion med dig bliver muligvis optaget og monitoreret med henblik på at forbedre vores kundeservice, kvalitet, uddannelse, sikkerhed samt af generelle forretningsmæssige årsager), eller
- deltager i et af vores arrangementer.
Automatiseret teknologi eller interaktion: Når du besøger vores hjemmeside, indsamler vi muligvis tekniske oplysninger om dit udstyr og din adfærd, når du browser. Vi indsamler disse oplysninger via cookies, server-logs og anden tilsvarende teknologi. Se vores cookiepolitik for flere oplysninger.
Oplysninger fra tredjepart eller kilder der er offentligt tilgængelige: Vi modtager muligvis også dine personlige oplysninger fra tredjepart. Se nedenfor:
- flyselskaber, hoteller eller andre samarbejdspartnere, hvis du klager til dem
- leverandører af analytisk materiale
3) Hvad anvender vi dine oplysninger til?
I henhold til databeskyttelsesloven må vi kun anvende personlige oplysninger, hvis der er en god grund til det, såsom:
- for at opfylde en kontrakt vi har indgået med dig, eller
- når vi har en lovmæssig forpligtelse til det, eller
- når vi (eller tredjepart) har en legitim interesse i det, og dine interesser og fundamentale rettigheder ikke tilsidesættes, eller’
- når du giver os dit samtykke til det
Generelt anser vi kun dit samtykke til at behandle dine personlige oplysninger for juridisk gældende ifm., at vi sender egen eller tredjeparts direkte markedsføringskommunikation til dig via e-mail eller sms. Du kan trække dit samtykke hertil tilbage til enhver tid ved at kontakte os.
Nedenfor har vi lavet en beskrivelse af, hvordan vi forventer at anvende dine personlige oplysninger og på hvilket lovmæssigt grundlag. Bemærk, at vi muligvis behandler dine personlige oplysninger af mere end én lovmæssig årsag afhængigt af formålet.
- Til at håndtere din booking hos os. Vi anvender dine oplysninger til at levere den rejse– og oplevelsesservice, du anmoder om eller køber. Det vil sige booking af dine flybilletter, overnatning, planlægning af ture, transport og billeje, fremsendelse af dine billetter (så vi kan opfylde vores kontrakt med dig) samt enhver anden assistance, du har behov for (når du giver os dit samtykke).
- Til at kontakte dig med information om dine bookinger og andre serviceydelser. Vi anvender dine kontaktoplysninger til at kommunikere med dig om din booking eller serviceydelser, du har anmodet om. Den type information, der er tale om, vil typisk være e-mails som svar på dine henvendelser, levering af dine billetter, ændringer i dine rejseplaner eller svar på klager, du evt. måtte have. Dette gør vi for at opfylde vores kontrakt med dig, og fordi vi har en legitim forretningsmæssig interesse i at levere kundeservice.
- Til at yde assistance med online bookinger. Vi indsamler muligvis dine oplysninger, når du taster dem ind på vores hjemmeside men ikke færdiggøre din booking. Det gør vi for at kunne tilbyde dig assistance, hvis du oplever problemer med vores hjemmeside.
- For at du kan deltage i lodtrækninger, konkurrencer eller spørgeskemaundersøgelser. Så vi kan opfylde vores kontrakt med dig, eller fordi vi har en legitim interesse i at undersøge, hvordan vores kunder anvender vores serviceydelser, udvikle dem og vækste vores forretning.
- For at sende dig markedsføringskommunikation. Vi anvender dine oplysninger til at kontakte dig for at holde dig opdateret med seneste nyt, tilbud, events, salgskampagner, brochurer, reklamefremstød og konkurrencer, som vi tror vil interessere dig eller være relevante for dig. Vi vil normalt kun gøre dette, hvis du har givet os dit samtykke, eller fordi vi har en legitim interesse i at levere kundeservice. Se afsnittet om “Vores markedsføringspraksis” nedenfor for mere information.
- For at gøre vores kunders oplevelse mere personlig og forbedre vores service. Vi anvender dine oplysninger for at kunne give dig en mere personlig service. Det kan f.eks. være kommunikation, hvor vi har fokus på dine præferencer og kun sender dig materiale, vi tror, du vil synes om, eller som kan gøre din ferie / oplevelse endnu bedre (ud fra en legitim interesse i at præsentere de rigtige produkter og serviceydelser for dig). Vi optager / monitorerer muligvis også telefonopkald for at forbedre vores kundeservice.
- Af sikkerhedsmæssige årsager og for at beskytte vores forretningsmæssige interesser. Under visse omstændigheder anvender vi dine oplysninger for at sikre vores serviceydelser, bygninger og ansatte, herunder beskytte os mod, undersøge og forhindre bedrageri, uautoriserede eller ulovlige aktiviteter, system-tests, vedligeholdelse og udvikling (ud fra en legitim interesse i at drive en sikker forretning, der overholder gældende lov, eller hvis vi har en lovmæssig forpligtelse til at gøre det).
- For at behandle din ansøgning. Vi anvender dine oplysninger til at behandle de jobansøgninger, du sender til os, uanset om de kommer direkte fra dig eller fra en agent eller et rekrutteringsbureau (uopfordret eller når vi søger) (ud fra en legitim interesse vi har i at rekruttere nye ansatte eller samarbejdspartnere).
- For at optimere vores hjemmeside eller app. Hvis du besøger vores hjemmeside eller bruger vores app, anvender vi dine oplysninger til at sikre, at vores hjemmeside præsenteres for dig på en effektiv måde på de enheder, du bruger, så du får vist indhold, der er relevant for dig. Det gør vi ved at undersøge og analysere måden, du bruger vores hjemmeside på, og i visse tilfælde kombinerer vi dette med anden viden, vi har om dig (ud fra en legitim interesse i at præsentere en hjemmeside for vores brugere, der er hurtig og nem at navigere på).
- Til at analysere data for at forbedre vores hjemmeside, produkter / serviceydelser, markedsføring, forholdet til vores kunder og deres oplevelse. Dette gør vi ud fra en legitim interesse i at matche vores kunder og produkter / serviceydelser, for at opdatere vores hjemmeside med relevant information og for at udvikle vores forretning og tilpasse vores markedsføring.
- For at udføre undersøgelser. Vi anvender dine oplysninger til at udføre anonymiserede undersøgelser om det generelle engagement omkring vores serviceydelser og systemer, eller, hvis du vælger at deltage i kundeundersøgelser, kundefokusgrupper og undersøgelser (ud fra en legitim interesse i at forbedre vores produkter, serviceydelser og kundeservice).
- Til at overholde vores juridiske forpligtelser. I visse tilfælde har vi behov for at anvende dine oplysninger til at overholde vores juridiske forpligtelser. F.eks. i forbindelse med domsafsigelser eller stævninger (ud fra en legitim interesse i at overholde vores juridiske forpligtelser).
4) Hvordan er vores markedsføringspraksis?
Hvornår kontakter vi dig?
Vi indsamler også dine oplysninger for at danne os et overblik over, hvad vi tror, du har behov for eller ønsker, eller hvad der evt. kunne være interessant for dig. Så kan vi bedre målrette vores markedsføring via produkter, serviceydelser og tilbud, som er relevante eller interessante for dig.
Vi holder dig opdateret med vores nyeste tilbud, samarbejdspartnere, salgskampagner, reklamefremstød, konkurrencer (eller vores partneres, f.eks. andre selskaber i Travelopia-koncernen), som vi tror vil være relevante eller interessante for dig.
Vi kontakter dig kun hvis:
- du har sagt ja til at modtage markedsføringsmateriale fra os eller fra andre Travelopia selskaber og ikke efterfølgende har meddelt os, at du ikke ønsker at høre fra os,
- du har foretaget en booking hos os, og ikke har meddelt os, at du ikke ønsker at høre fra os.
Hvad gør jeg, hvis jeg ikke ønsker at modtage markedsføringsmateriale?
Vi har naturligvis ikke noget ønske at sende vores markedsføringsmateriale til nogen, der ikke ønsker det. Hvis du ikke længere ønsker at høre fra os, kan du nemt afmelde dig igen ved at klikke på ”afmeld”, som du finder nederst i alle vores e-mails, eller ved at kontakt os.
Tredjepart og markedsføring
Vi videregiver ikke dine oplysninger til andre til brug for deres markedsføring, medmindre du har givet dit samtykke til det. Vi vil således skulle have dit udtrykkelige samtykke, før vi deler dine personlige oplysninger med virksomheder uden for Travelopia-koncernen til brug for deres markedsføring.
Vi bruger lejlighedsvis tredjepart til at sende kommunikation til dig på vores vegne. Vi bruger Mailchimp til at udsende nyhedsbreve. Denne virksomhed må ikke sende markedsføringsmateriale til dig til deres eget brug.
Det markedsføringsmateriale, vi sender til dig, kan muligvis indeholde oplysninger om udvalgte samarbejdspartnere, som leverer serviceydelser, der er tæt beslægtet med vores.
5) Hvornår deler vi dine personlige oplysninger?
For at vi kan levere de serviceydelser, og gøre det på det lovmæssige grundlag, der er beskrevet ovenfor, deler vi muligvis dine personlige oplysninger med tredjepart, som f.eks.:
- Leverandører vi samarbejder med for at levere din booking og øvrige serviceydelser til dig. Vi deler muligvis dine oplysninger med f.eks. rejsearrangører, booking-agenter, flyselskaber, hoteller, turoperatører, transportvirksomheder, leverandører af udflugter, lufthavnsmyndigheder, forsikringsvirksomheder, biludlejningsfirmaer, lokale arrangører og krydstogtvirksomheder.
- Andre leverandører vi samarbejder med som en del af vores forretning. Vi deler dine oplysninger med leverandører, vi samarbejder med, for at levere de oplevelser, vi tilbyder dig. Det omfatter evt. marketingbureauer og/eller virksomheder, som kører vores markedsføringskampagner, IT-udviklere, leverandører af serviceydelser og hosting-udbydere, tredjepart som varetager vores markedsføringskampagner eller konkurrencer, software virksomheder, lufthavnsservice, leverandører af website-analyser, medicinske serviceydelser og virksomheder, der tilbyder screening af kreditkort.
- Lufthavne, immigrations- og grænsekontrol og/eller statslige myndigheder. Vi skal i visse tilfælde udlevere dine ‘passageroplysninger’ på forhånd til grænse- eller immigrationsmyndighederne i det land, du rejser til. Det vil normalt være basisoplysninger, som står i dit pas, men visse lande kræver flere oplysninger. Disse oplysninger udleverer vi, når det er påkrævet.
- Tredjepart/andre Travelopia selskaber af markedsføringsmæssige grunde. Vi deler dine oplysninger med enhver tredjepart, du giver os dit samtykke til, til brug for deres markedsføring.
- Bureauer der beskæftiger sig med kreditværdighed og forebyggelse af bedrageri
- Domstole eller rådgivere. Vi deler muligvis dine oplysninger med tredjepart (f.eks. juridiske rådgivere eller lign., tilsynsmyndigheder, domstole og statslige myndigheder) for at håndhæve vores juridiske rettigheder eller for at beskytte vores medarbejderes rettigheder, ejendom og sikkerhed. Eller når det er lovmæssigt tilladt eller påkrævet at gøre det.
- Tredjepart som vi evt. vælger at sælge, overføre eller fusionere dele af vores forretning eller aktiver til. Alternativt ønsker vi muligvis at købe eller fusionere med andre virksomheder. Hvis der sker ændringer i vores forretning, har de nye ejere mulighed for at anvende dine personlige oplysninger på samme vilkår som i denne privatlivspolitik.
Det er et krav fra os, at tredjepart respekterer, at dine personlige oplysninger skal beskyttes og behandles i henhold til gældende lovgivning. Vi tillader ikke, at trediepart, som leverer serviceydelser til os, anvender dine personlige oplysninger til eget formål, og vi tillader kun, at de anvender dine personlige oplysninger til bestemte formål og i henhold til vores instrukser.
6) Hvornår sender vi dine oplysninger ud af EØS?
Vi sender kun dine oplysninger ud af det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) for at:
- følge dine instrukser
- overholde en juridisk forpligtelse
- samarbejde med vores leverandører og tredjepart, som vi anvender til at hjælpe os med at levere vores serviceydelser
Nogle af vores samarbejdspartnere er hjemmehørende uden for EØS, og derfor vil deres behandling af dine oplysninger medføre en overførsel af oplysninger til tredjepart uden for EØS: Hvis vi overfører oplysninger til samarbejdspartnere udenfor EØS, sikrer vi os, at de beskyttes på samme niveau som indenfor.
7) Dine rettigheder ift. dine personlige oplysninger
Hvilke rettigheder har du?
Det er vigtigt for os, at du føler dig forsikret om, at du har kontrol over dine personlige oplysninger. Derfor har vi nedenfor forklaret de rettigheder, du har, ift. de personlige oplysninger, vi har indsamlet om dig.
- Retten til at få oplyst hvordan vi anvender dine personlige oplysninger. Det har vi redegjort for i denne privatlivspolitik, og vi vil gøre vores bedste for at give dig så meget information som muligt, når du udleverer dine oplysninger til os.
- Retten til at bede os om at rette oplysninger, du mener er urigtige.
- Retten til at bede os om ikke at anvende dine oplysninger til markedsføring.
- Retten til at få oplyst hvilke personlige oplysninger, vi har indsamlet om dig, eller anmode om at få dem overført til en anden serviceudbyder.
- I visse tilfælde retten til at bede os om ikke længere at anvende de oplysninger, vi har indsamlet om dig.
- I visse tilfælde retten til at bede os begrænse, ikke længere behandle eller slette oplysninger, vi har indsamlet om dig.
- Retten til at tilbagetrække dit samtykke til at vi kan anvende dine personlige oplysninger.
Hvordan gør du brug af dine rettigheder?
Du kan gøre brug af dine rettigheder over dine oplysninger ved at kontakte os eller ved at afkrydse det relevante felt på de blanketter, vi indsamler dine oplysninger i, eller ved at oplyse os om, at du ikke ønsker at modtage markedsføringsmateriale fra os. Du kan også slette dig fra vores modtagerliste af markedsføringsmateriale ved at klikke på ’afmeld’ nederst i vores e-mails.
Vi retter os naturligvis efter dine ønsker, medmindre der er en juridisk grund til ikke at gøre det. Vi bliver muligvis nødt til at bede dig om flere oplysninger for at bekræfte din identitet, så vi kan behandle din henvendelse.
8) Databeskyttelse
Vi har iværksat de tiltag, vi anser for passende, for at beskytte dine oplysninger fra at gå tabt ved et uheld eller fra at blive anvendt eller tilgået på uautoriseret vis eller ændret eller offentliggjort. Derudover har vi begrænset adgangen til dine personlige oplysninger til de ansatte, agenter, leverandører og andre tredjeparter, som har behov for det. Disse vil kun behandle dine oplysninger i henhold til vores instrukser, ligesom de har tavshedspligt.
Vi har etableret procedurer for, hvordan vi håndterer mistanke om brud på datasikkerheden, og vi vil informere dig og relevante kontrolinstanser om sådanne brud, hvis vi har en juridisk forpligtelse til det.
9) Hvor længe beholder vi dine oplysninger?
Vi beholder kun dine oplysninger så længe det er nødvendigt for det formål, vi indsamlede dem til, herunder også for at overholde evt. lovmæssige revisions-/ og rapporteringskrav.
Vi har en dataopbevaringspolitik og søger altid at reducere mængden af oplysninger, vi gemmer, og det tidsrum, vi gemmer dem i.
Vi har en lovmæssig forpligtelse til at gemme basisoplysninger om bookinger og kunder i 6 år, hvis der skulle blive fremsat retskrav mod os samt til skattemæssig brug.
I visse tilfælde anonymiserer vi dine oplysninger (så de ikke længere kan knyttes til dig) for at anvende dem til undersøgelser og statistik. Hvis vi gør det, gemmer vi muligvis disse oplysninger på ubestemt tid uden at informere dig herom.
10) Sådan kontakter du os
Hvis du har spørgsmål til denne privatlivsaftale, herunder ønsker at anvende dine juridiske rettigheder, er du velkommen til at kontakte os ved at sende os et brev, en e-mail eller ringe til os. Du finder alle vores kontaktoplysninger her på hjemmesiden.
Kontakt os gerne med dine eventuelle overvejelser. Hvis du har en forespørgsel vi ikke kan efterkomme, har du ret til at klage til Datatilsynet.
Datatilsynet
Borgergade 28, 5.
1300 København K
Denmark
E-mail: dt@datatilsynet.dk
11) Andet vedr. beskyttelse af dine personlige oplysninger
Andre formål
Vi anvender kun dine personlige oplysninger til det formål vi indsamlede dem til, medmindre vi har en legitim grund til at anvende dem i en anden sammenhæng, som er forenelig med det oprindelige formål.
Hvis vi har behov for at anvende dine personlige oplysninger til et andet formål end det, de oprindeligt blev indsamlet til, underretter vi dig og begrunder samtidig det juridiske grundlag, der er, for at gøre det.
Vær opmærksom på, at vi muligvis behandler dine personlige oplysninger uden din viden eller dit samtykke i overensstemmelse med ovenstående, når der er et lovmæssigt krav om det eller mulighed for det.
Links til tredjepart
Denne hjemmeside indeholder muligvis links til tredjepart, hjemmesider, plugins og apps. Når du klikker på eller aktiverer disse, giver du muligvis tredjeparter lov til at indsamle og dele dine oplysninger. Vi har ikke kontrol over tredjeparters hjemmesider og er ikke ansvarlige for deres behandling af dine personlige oplysninger. Vi opfordrer dig derfor til at læse privatlivspolitikken for alle de hjemmesider, du besøger, når du forlader vores hjemmeside.
Ændringer til denne privatlivspolitik og din pligt til at informere os om ændringer
Vi opdaterer løbende vores privatlivspolitik. Denne version blev sidst opdateret den 10. maj 2018.
Det er vigtigt, at de personlige oplysninger, vi har indsamlet om dig, er nøjagtige og rigtige. Det er derfor vigtigt, at du informerer os, hvis der er ændringer i dine personlige oplysninger.
12) Cookies
Du kan sætte din browser op til at afvise alle eller visse browser cookies eller sende dig en advarsel, når hjemmesider opretter eller tilgår cookies. Vær opmærksom på, at hvis du deaktiverer cookies, vil visse dele af denne hjemmeside muligvis ikke være tilgængelige eller fungere optimalt. Se vores cookiepolitik, hvis du ønsker mere information om, hvordan vi anvender cookies.