^

Familie med teenagere i motorhome

Kan man tage på familieferie med teenagere i et motorhome rundt i USA? Absolut. Katja og Jesper rejste i sommeren 2018 til USA med deres børn Asta på 9, Selma på 13 og Thure på 16 med drømmen om en anderledes sommerferie. Vi mødte dem til en snak om deres oplevelser efter hjemkomsten.

”Hold op, hvor er her varmt”, udbrød Thure, da vi havde parkeret autocamperen på KOA-campingpladsen i den lille by Needles nær grænsen mellem Californien og Arizona. Allerede på vej mod campingpladsen røbede landskaberne udenfor, at vi nu for alvor havde lagt storbyen Los Angeles bag os og begivet os ud i Mojaveørkenens karakteristiske landskaber med høje kaktusser, røde kampesten og vindblæste joshua-træer. Men bilens aircondition havde taget toppen af varmen, så den ekstreme hede ramte os som en trykbølge, da vi åbnede døren og steg ud af camperen. Jesper kiggede på termometeret, der viste 45 grader. Der var ikke et træ at se i nogen retninger, og kun et enkelt andet motorhome havde fundet vej til dette lille solbagte sted.

”Airconditionen viste sig hurtigt overhovedet ikke at kunne følge med, så inden længe blev samlingspunktet campingpladsens lille butik. Her var der ingen aircondition. Men de havde kolde vand og is, og ved kassen havde damen bag disken en lille elektrisk vifte. Så gjaldt det om at fumle med penge så længe som muligt, så man kunne køle ned. Jeg kan huske, at vi lavede mexicanske pandekager til aftensmad den dag. Det passede ligesom til omgivelserne. ”, fortæller Katja grinende.

”Ud på aftenen faldt temperaturen til 37 grader, og kl. 3 om natten røg vi helt ned på 32 grader”, fortsætter Jesper. ”Vejrudsigten lovede op til 48 grader et par dage efter. Men der var vi trillet videre mod Kingman og Route 66.

Natten i Needles var måske ikke den mest komfortable på rejsen. Men når Katja og Jesper tænker tilbage på rejsen, er opholdet i Needles en af de sjoveste oplevelser på hele rejsen. Måske netop fordi den kom helt uventet.

Motorhome eller bil?

Skal man vælge motorhome eller bil? Det er et af de største valg, når rejsen til USA skal planlægges. Katja og Jesper havde valgt begge dele. Første del førte dem i motorhome fra Los Angeles via Needles til Grand Canyon, hvor de havde god tid til at udforske den mægtige kløft fra South Rim. Flere store naturoplevelser ventede i Page, hvor især Horseshoe Bend var en stor oplevelse. Jesper havde set billeder af dette sted, hvor Colorado-floden næsten slår krølle på sig selv, og tænkt, at det måtte være photoshoppet. Men landskaberne viste sig at være præcis lige så storslået som på billederne.

I Zion nationalparken blev der tid til at vandre ad nogle af de mange glimrende vandrestier, inden Las Vegas’ neonhav ventede. Dernæst gik turen tilbage mod Californien og nationalparkerne Sequoia og Yosemite, inden motorhomet blev afleveret i San Francisco. Her var især cykelturen over Golden Gate Bridge til bydelen Sausolito og sejlturen tilbage til San Francisco en stor oplevelser.

I San Francisco blev motorhomet udskiftet med en bil, hvorefter turen gik sydpå langs Highway 1 med stop i Muir Woods samt kystbyerne Monterey og Prismo ud mod Stillehavet. Rejsen sluttede med tre nætter i Santa Monica, der var et godt udgangspunkt for udforskning af Hollywood og Universal Studio.

Motorhomet var perfekt

Der er fordele og ulemper ved både biler og motorhome. Katja fortæller, hvordan de gik rundt på Road Bears parkeringsplads ved ankomsten og kiggede på de enorme motorhomes og sagde til hinanden ”den der er godt nok stor” og ”bare det ikke er den der, vi skal have. Den kommer vi aldrig rundt i”. Jesper og Katja havde kørt USA tyndt i en gammel bil 18 år tidligere. Men de havde ingen erfaring i at køre motorhome eller med automatgear for den sags skyld.

Det viste sig at være et af de rigtig store motorhomes, de havde bestilt. Men det viste sig også hurtigt ikke at være noget problem overhovedet. Vejene i USA er lavet til store køretøjer. Selv i Yosemite, hvor det ene hårnålesving afløser det andet, gik det helt problemfrit. Det var heller aldrig svært at finde en passende parkeringsplads, og amerikanerne er ualmindeligt hensynsfulde bilister. Så inden længe følte de sig helt hjemme i det store køretøj. Selv automatgearet vendte de sig meget hurtigt til, og så begyndte de mange andre fordele ved et motorhome at vise sig.

”Et motorhome egner sig rigtig godt til familieferie. Vi var sammen hele tiden, og alle var med til det, vi lavede. TV og internet fandtes selvfølgelig mange steder. Men det brugte vi nu ikke meget tid på. Derimod var det fantastisk at bo på campingpladserne. Der er noget særligt ved at komme ud i naturen, og det er meget lettere at komme i snak med folk på en campingplads end på et hotel. Og så er det naturligvis dejligt selv at kunne lave mad. Vi lavede mad i motorhomet langt de fleste aftener, og det sparede vi rigtig mange penge på”, fortæller Katja.

Det sagt, var det også rart at skifte til bilen, da vi kom til San Francisco. Du kan sagtens tage turen i motorhome langs Highway 1. Men bilen gør det lettere at komme helt ind i de små byer langs kysten samt tage nogle af de mindre veje, der fører væk fra hovedvejen.

VIP-møde med Arne

Familien havde været til VIP-aften hos MyPlanets motorhome-ekspert, Arne Naarmansen, inden afrejse, og det havde været en stor hjælp.

”Arne ved alt om motorhomes og kom med et væld af detaljer. Men mest af alt fjernede han de bekymringer, vi havde inden afrejsen. Vi havde eksempelvis været meget i tvivl, om vi skulle bestille campingpladser på forhånd. Men efter VIP-mødet og en snak med Arne bagefter gik vi hjem og bestilte til alle nætterne. Det var den helt rigtige beslutning. Det gav meget mere ro undervejs ikke at skulle bekymre sig over, hvor vi skulle sove næste gang. Det fjernede virkelig meget stress fra turen, at vi ikke skulle skynde os af sted om morgenen for at være sikker på at få en plads det næste sted. Nogle vil måske nok føle det som en begrænsning af deres frihed at lægge sig fast på ruten hjemmefra på den måde. Men ikke for os. For os var det en stor lettelse”, fortæller Jesper.

Gode råd til at rejse med store børn og teenagere

Det er altid noget andet at rejse med børn end at rejse selv. Det gælder også, når man rejser med store børn som Katja og Jespers. Men med den rette planlægning, kan en tur i motorhome blive en fantastisk tur for alle.

”Det er vigtigt at variere programmet. Børnene blev meget hurtigere træt af at kigge på landskaberne end vi vokse. Også selvom vi syntes, at landskaberne var enormt varierede, og køreturene fra sted til sted var en stor del af oplevelsen. Børnene gad godt kigge på ørkenklipper i en periode, og blandt andet Grand Canyon var en stor oplevelse for alle.

Men det var et kæmpe hit, at vi også havde lagt aktiviteter ind på børnenes præmisser. Universal Studio var absolut et højdepunkt for dem – og for faren. Men en af de største oplevelser for Thure var nok besøget i et Shopping Outlet i Las Vegas. Efter så mange dage med naturoplevelser sammen med familien var et shoppingcentre det rene slaraffenland – og så er priserne jo gode i USA.

Ville de gøre det igen?

Absolut! Men så skulle turen nok gå til New England, som de besøgte på deres store tur for 18 år siden. Eller måske Route 66. Alabama lyder også spændende, og så er der ikke langt til Floridas vestkyst… Ruten er ikke lagt endnu. Men to ting er sikre: De ville ud at vandre mere, og det skulle være i motorhome igen – i hvert fald hvis børnene er med. ”Der er bare noget særligt over at rejse i motorhome som familie. Noget du ikke finder i andre rejseformer”, afslutter Katja.