Aktuel information samt spørgsmål og svar omkring Covid-19

(opdateret kl. 09:00 d. 22. juni 2020)

Aktuel information om Covid-19 

(opdateret kl. 9:00 d. 22. juni 2020) 

Hos MyPlanet Rejser er vores gæsters sikkerhed og tryghed det vigtigste, og vi følger alle de retningslinjer, som sættes op af Danmarks Rejsebureau Forening, Udenrigsministeriet og myndighederne generelt.  

 

Planlagte afrejser 1. juli – 31. august (Opdateret den 22. juni 09:00)

Den 18. juni blev der annonceret yderligere grænseåbninger til lande, der opfylder krav om lavt smittetryk og testmetoder. Den nye model træder i kraft lørdag den 27. juni, og der fremlægges den 25. juni en liste over åbne- og karantænelande. Ud fra de valgte kriterier kan det dog allerede nu fastslås, at langt de fleste lande i EU- og Schengenområdet samt UK vil blive åbne lande – pt. bortset fra Sverige og Portugal.

Udenrigsministeriet fraråder fortsat alle ikke-nødvendige rejser til resten af verden til og med den 31. august 2020, hvilket vi forventer inkluderer vores primære destinationer, men det ved vi ikke endeligt før den 25. juni. Se oversigten over Udenrigsministeriets vurdering her

Vi vil kontakte alle kunder omkring deres muligheder snarest muligt. Vi håndterer planlagte afrejser i denne periode løbende 7 dage frem i tiden, dvs. at hvis din planlagte afrejse er 31. juli, så kan du forvente at høre fra os senest 24. juli. 

Bekymrede MyPlanet Rejser gæster kan altid ringe til os på telefonnummer (+45) 7012 5011 i vores åbningstid, som er mandag, tirsdag og torsdag kl. 10-14, eller udenfor vores åbningstid på vores nødnummer (+45) 8734 9492. Nødnummeret er kun åbent for henvendelser udenfor vores almindelige åbningstid.  

 

 

Spørgsmål og Svar  

Vi har bestilt en rejse med afrejse efter 31. august – hvordan er vi stillet? 

Der er 2 scenarier: 

1: For at fastholde rejsen og jeres rettigheder er det nødvendigt, at I indbetaler restbeløbet planmæssigt. Vi vil dog bede jer om at kontakte os inden i indbetaler. Såfremt Udenrigsministeriet fraråder rejser til destinationen eller rejsen ikke kan gennemføres, vil I få rejsen refunderet. Dette kan tage betydelig tid på grund af den ekstraordinære situation, som vi og alle andre rejsebureauer i øjeblikket befinder os i.  

2: Ønsker I, at aflyse rejsen nu, er det vores generelle betingelser, der er gældende. Såfremt din afrejse er i perioden 1. september til 30. september, tilbyder vi jer i denne svære situation muligheden for at få et værdibevis på det indbetalte beløb, dog fratrukket de gebyrer, som vores leverandører opkræver. Værdibeviset kan benyttes til en ny rejse, som skal bestilles senest 18 måneder fra udstedelsen af værdibeviset.  

 

Hvornår kan jeg afbestille min rejse uden gebyrer/tab: 

Muligheden for at afbestille gebyrfrit er til stede, når vi med sikkerhed ved, at rejsen ikke kan gennemføres (f.eks. at flyene er aflyst, hotellerne er lukkede osv.) eller Udenrigsministeriet fraråder rejser til den pågældende destination på afrejsetidspunktet. På grund af de seneste udmeldinger fra udenrigsministeriet den 18. juni, hvor der lægges op til hyppigere ændringer af vejledningerne, vil det alene være muligt at annullere sin rejse gebyrfrit med udgangspunkt i vejledningerne 7-14 dage inden afrejse. 

 

Er det sandsynligt at vi kommer afsted på vores planlagte rejse efter 31. august? 

Det er meget svært at svare på, da situationen hele tiden ændrer sig – både herhjemme og ude i verden. Vi kan desværre kun se tiden an. 

 

Min rejse er blevet annulleret som følge af Udenrigsministeriets rejsevejledning – hvornår får jeg mine penge? 

Vi gør alt, hvad vi kan for, at I kan få refunderet jeres rejse, men på grund af den usædvanlige situation og behandlingstiden af hjælpepakkeordningen, vil dette tage betydeligt længere tid end normalt. 

 

For planlagte afrejser i perioden d. 13. marts – d. 13. april: Er udbetalt i uge 24

 

For planlagte afrejser i perioden d. 14. april – d. 31. maj 

Den endelige hjælpepakke fra Rejsegarantifonden er kommet på plads i uge 25. Ansøgningsfristen er 9. juli og vi forventer udbetaling 3-4 uger efter denne dato afhængig af fondens sagsbehandlingstid. 

 

For planlagte afrejser i perioden d. 1. juni – d. 31. august 

Det er endnu uklart hvilke hjælpepakke muligheder der kommer til at være gældende i denne periode. Det er samtidigt den periode hvor vi og resten af branchen har flest afrejser. Derfor skal der forventes betydeligt længere behandlingstid for refunderinger, end for de tidligere perioder.

 

Læs mere her:

https://www.rejsegarantifonden.dk/covid-19-info

 

Min slutbetaling nærmer sig:  

Såfremt din rejse før 31. august har frist for restbetaling i fremtiden, skal du ikke foretage dig yderligere, men blot afvente at vi kontakter dig mht. refundering.”

Er din afrejse efter 31. august bedes du kontakte os for at høre om dine muligheder inden du indbetaler.

 

Vil det tilbudte værdibevis være dækket af rejsegarantifonden? 

Fra rejsegarantifondens hjemmeside fremgår følgende som viser at det tilbudte værdibevis vil være dækket af fonden: 

Gavekort/ Tilgodebeviser (https://www.rejsegarantifonden.dk/aktuelt/pressemeddelelser-vise/?tx_ne…

"Hvis du havde købt en pakkerejse (fx en rejse med både fly og hotel eller med både bus og hotel), hos en rejseudbyder, der har tilsluttet sig den danske rejsegarantiordning (Rejsegarantifonden), der skulle have været påbegyndt efter den 13. april 2020 og før den 31. december 2020, som er blevet aflyst pga. corona-virus (enten af dig selv eller rejseudbyderen), og du vælger at tage imod et gavekort/tilgodebevis fra rejseudbyderen i stedet for at få et beløb tilbagebetalt, vil gavekortet/ tilgodebeviset være omfattet af Rejsegarantifondens dækning i tilfælde af rejseudbyderens konkurs. "

 

Hvad sker der, hvis MyPlanet Rejser går konkurs under den igangværende Corona-krise?

MyPlanet Rejser er medlem af rejsegarantifonden. Information om hvordan du er dækket i forbindelse med en eventuel konkurs fremgår af rejsegarantifondens hjemmeside: https://www.rejsegarantifonden.dk/din-daekning/ 

 

Og husk nu :  

I er altid velkomne til at kontakte os og høre nærmere om jeres rejse.  

Vi booker stadig rejser til vinteren 2020/21 og foråret 2021 og glæder os til at hjælpe dig.