Aktuel information samt spørgsmål og svar omkring Covid-19

(opdateret kl. 16:30 d. 29. maj 2020)

Aktuel information om Covid-19 

(opdateret kl. 16:00 d. 29. maj 2020) 

Hos MyPlanet Rejser er vores gæsters sikkerhed og tryghed det vigtigste, og vi følger alle de retningslinjer, som sættes op af Danmarks Rejsebureau Forening, Udenrigsministeriet og myndighederne generelt.  

 

Planlagte afrejser 1. juni – 31. august (Opdateret 29. maj 16:00)

Rejsevejledningen fra udenrigsministeriet er blevet opdateret den 29. maj kl. 14:30. Den nye vejledning siger at alle ikke-nødvendige rejser udenfor Norge, Tyskland og Island frarådes frem til 31. august.

Vi vil kontakte alle kunder omkring deres muligheder snarest muligt. Vi håndterer planlagte afrejser i denne periode løbende 7 dage frem i tiden, dvs. at hvis din planlagte afrejse er 30. juni, så kan du forvente at høre fra os senest 23. juni. 

Bekymrede MyPlanet Rejser gæster kan altid ringe til os på telefonnummer (+45) 7012 5011 i vores åbningstid, som er mandag–fredag kl. 10-14, eller udenfor vores åbningstid på vores nødnummer (+45) 8734 9492. Nødnummeret er kun åbent for henvendelser udenfor vores almindelige åbningstid.  

 

Spørgsmål og Svar  

Vi har bestilt en rejse med afrejse efter 31. august – hvordan er vi stillet? 

Der er 3 scenarier: 

1: For at fastholde rejsen og jeres rettigheder er det nødvendigt, at I indbetaler restbeløbet planmæssigt. Såfremt Udenrigsministeriet fraråder rejser til destinationen eller rejsen ikke kan gennemføres, vil I få rejsen refunderet. Dette kan tage betydelig tid på grund af den ekstraordinære situation, som vi og alle andre rejsebureauer i øjeblikket befinder os i.  

2: Ønsker I, at aflyse rejsen nu, er det vores generelle betingelser, der er gældende.   

3: I forbindelse med en afbestilling af jeres rejse, tilbyder vi jer i denne svære situation muligheden for at få et værdibevis på det indbetalte beløb, dog fratrukket de gebyrer, som vores leverandører opkræver. Værdibeviset kan benyttes til en ny rejse, som skal bestilles senest 18 måneder fra udstedelsen af værdibeviset.  

 

Hvornår kan jeg afbestille min rejse uden gebyrer/tab: 

Muligheden for at afbestille gebyrfrit er til stede, når vi med sikkerhed ved, at rejsen ikke kan gennemføres (f.eks. at flyene er aflyst, hotellerne er lukkede osv.) eller Udenrigsministeriet fraråder rejser til den pågældende destination på afrejsetidspunktet.

 

Er det sandsynligt at vi kommer afsted på vores planlagte rejse efter 31. august? 

Det er meget svært at svare på, da situationen hele tiden ændrer sig – både herhjemme og ude i verden. Vi kan desværre kun se tiden an. 

 

Min rejse er blevet annulleret som følge af Udenrigsministeriets rejsevejledning – hvornår får jeg mine penge? 

Vi gør alt, hvad vi kan for, at I kan få refunderet jeres rejse, men på grund af den usædvanlige situation og behandlingstiden af hjælpepakkeordningen, vil dette tage betydeligt længere tid end normalt. 

 

For planlagte afrejser i perioden d. 13. marts – d. 13. april 

Dette er den første afrejseperiode, som blev aflyst pga. Udenrigsministeriets rejsevejledning. Vi forventer, at tilbagebetalingen sker i løbet af juni måned. Hold jer opdateret hos rejsegarantifonden som blandt andet skriver :  

”Hjælpepakken sikrer, at kunder, der har købt en pakkerejse hos en rejseudbyder, som har tilsluttet sig den danske rejsegarantiordning, kan få refusion fra Rejsegarantifonden for rejser i perioden fra og med 13. marts 2020 til og med 13. april 2020, som ikke kunne gennemføres, fordi Udenrigsministeriet i sine rejsevejledninger frarådede ikke-nødvendige rejser til den pågældende destination som konsekvens af Covid-19.   

Hjælpepakken er lavet sådan, at det er rejseudbyderne, der skal sende information til fonden om de kunder, der skal have udbetalt refusion. Vi har været nødt til at udsætte fristen for at indsende informationen til os. Den er nu sat til den 31. maj 2020.   

Vi forventer derfor at kunne udbetale til mange kunder i starten af juni måned, men vi kan ikke sige, præcis hvornår det bliver. Vi er klar over, at kunderne allerede har ventet meget længe på at få rejsen refunderet, men vi er nødt til at bede jer have tålmodighed en tid endnu.” 

https://www.rejsegarantifonden.dk/covid-19-info

 

For planlagte afrejser i perioden d. 14. april – d. 10. maj 

Den endelige hjælpepakke fra Rejsegarantifonden er endnu ikke på plads, og derfor kan vi endnu ikke sige præcist, hvornår refundering kan finde sted. Der er en væsentlig længere behandlingstid end normalt. Kunder som har fået aflyst deres rejser i den første periode, dvs. 13.3-13.4 (se ovenfor) kan forvente tilbagebetaling i juni måned.

 

For planlagte afrejser i perioden d. 11. maj – d. 31. august 

Den endelige hjælpepakke fra Rejsegarantifonden er endnu ikke på plads, og derfor kan vi endnu ikke sige præcist, hvornår refundering kan finde sted. Der er en væsentlig længere behandlingstid end normalt. Kunder som har fået aflyst deres rejser i den første periode, dvs. 13.3-13.4 (se ovenfor) kan forvente tilbagebetaling i juni måned.

 

Min slutbetaling nærmer sig ?  

Har I allerede indbetalt slutbeløbet og har I snakket med jeres rejsekonsulent – så tøv ikke med at kontakte os, hvis der i mellemtiden er kommet flere spørgsmål til.   

Skal I indbetale slutbeløbet nu – men har opfølgende spørgsmål til situationen på jeres rejsemål og til, hvad jeres muligheder er, så er I også mere end velkomne til at kontakte os. Kontakt os gerne inden, at I indbetaler, så I kan få opklarende svar på eventuelle spørgsmål i god tid.   

Har I kontaktet os - men mangler at høre fra os, så er det ikke fordi, at vi har glemt jer. Det er simpelthen fordi, at vi arbejder på højtryk for at få afklaret alle de problemer, som du kender så godt.

 

Vil det tilbudte værdibevis være dækket af rejsegarantifonden? 

Fra rejsegarantifondens hjemmeside fremgår følgende som viser at det tilbudte værdibevis vil være dækket af fonden: 

Gavekort/ Tilgodebeviser (https://www.rejsegarantifonden.dk/aktuelt/pressemeddelelser-vise/?tx_ne…

"Hvis du havde købt en pakkerejse (fx en rejse med både fly og hotel eller med både bus og hotel), hos en rejseudbyder, der har tilsluttet sig den danske rejsegarantiordning (Rejsegarantifonden), der skulle have været påbegyndt efter den 13. april 2020 og før den 31. december 2020, som er blevet aflyst pga. corona-virus (enten af dig selv eller rejseudbyderen), og du vælger at tage imod et gavekort/tilgodebevis fra rejseudbyderen i stedet for at få et beløb tilbagebetalt, vil gavekortet/ tilgodebeviset være omfattet af Rejsegarantifondens dækning i tilfælde af rejseudbyderens konkurs. "

 

Hvad sker der, hvis MyPlanet Rejser går konkurs under den igangværende Corona-krise?

MyPlanet Rejser er medlem af rejsegarantifonden. Information om hvordan du er dækket i forbindelse med en eventuel konkurs fremgår af rejsegarantifondens hjemmeside: https://www.rejsegarantifonden.dk/din-daekning/ 

 

Og husk nu :  

I er altid velkomne til at kontakte os og høre nærmere om jeres rejse.  

Vi booker stadig rejser til vinteren 2020/21 og foråret 2021 og glæder os til at hjælpe dig.